Dvouměsíčník pro kulturu a dialog

Tiráž a kontakty     Předplatné



Jste zde: Listy > Archiv > 2004 > Číslo 5 > Fotografie > Jindřich Štreit: Sovinec a svět

Jindřich Štreit

Sovinec a svět

Jak se liší fotografování v kraji intimně poznávaném celé roky, jako je pro tebe Sovinecko, a v zemi, o které si sice může člověk ledacos přečíst, ale je tam třeba docela poprvé?

Člověk, a fotograf zvlášť, by neměl být uzavřený. Uzavřený různým vlivům a možnostem nové inspirace a oslovení. Tak je to i s krajinou, tak je to s lidmi. Na jedné straně znalost prostředí je obrovská výhoda, na druhé už jakési omezení. Potom hodně záleží na flexibilitě a vcítění, empatii, souznění. Nové prostředí přináší nové podněty.

Pracuji rád oběma způsoby. Vracím se z cest do neznámých krajin a znovu si objevuji ty dávno známé.

Otázka, která je snad banální, ale třeba ne: jsou lidé pro fotografa spíš všude stejní, anebo se hodně liší? Mám na mysli právě v reakcích na fotografování.

Řekl bych, že lidé jsou v podstatě podobní. Prožívají podobně radosti i smutky, tíhu života i jeho vznášení. Fotograf je v podstatě všude vetřelec a jaksi nadbytečný, a tak záleží jen na něm, jak umí co nejrychleji navázat kontakt a přesvědčit fotografované, že to s nimi myslí dobře, upřímně a že je nemá v úmyslu ponižovat či jinak degradovat.

Myslím, že se reakce na fotografování nedají zobecňovat na národy, je to individuální a jedinečné. Každý člověk je jiný, každý vnímá jinak. Samozřejmě že v muslimské zemi je muž vůdčí a rozhoduje, zda si můžeš vyfotografovat jeho ženu atd. atd.

Jaké to je, když si autor prohlíží své fotografie po letech? Zůstává po každém snímku v mysli stopa, anebo může být překvapen, co to kdysi vyfotografoval? Spisovatelům se to prý s psaním stává.

Tak to se stává dosti často. Proto doporučuji nikdy nic nevyhazovat a časem se vracet. S nově nabytými zkušenostmi člověk objevuje, co vlastně udělal, aniž si toho byl úplně vědom. Není to každodenní zkušenost, ale stává se to. Není to otázka jen obsahu, ale i formy.

Mění se tvůj vztah k nějakému kraji, když ho fotografuješ? Dovedeš cestovat bez fotografování?

Samozřejmě že místa, která profotografuješ, jsou jako tvůj domov a také se k nim nostalgicky vracíš. Mnohdy už ani ne s fotoaparátem, ale jen tak, že je znáš a že jsi v nich prožil něco krásného. Po čase, kdy se tam vracíš a už nejsi zaujat problémem, nejsi citově angažován, najednou jsi překvapen, co jsi byl schopen na tom místě prožít a objevit a z čeho nyní zůstává jen vzpomínka. S fotoaparátem se musíš věnovat detailu, nutí tě přemýšlet, a proto místo daleko silněji prožiješ, než když nefotografuješ.

Většinou mám fotoaparát u sebe. Letos jsem však zažil novou zkušenost: po pětadvaceti letech jsme byli na dovolené, a tam jsem Leicu vůbec nevytáhl.

-vb-

Jindřich Štreit (1946), je pravděpodobně nejčastěji vystavujícím českým fotografem. Od počátku 80. let pořádal v Sovinci výstavy, koncerty a divadelní představení. Od roku 1991 je pedagogem Institutu tvůrčí fotografie FPF Slezské univerzity v Opavě. V roce 2000 se habilitoval na pražské FAMU a stal se docentem pro obor fotografie. Publikované fotografie pořídil J. Štreit v utečeneckých táborech v Ingušsku a Čečně. Výstava prací z tohoto okruhu bude zahájena 26. 10. v 17 hod. na zámku v Bruntále.

Jindřich Štreit: Sovinec a svět
Jindřich Štreit: Sovinec a svět

Jindřich Štreit: Sovinec a svět
Jindřich Štreit: Sovinec a svět

Jindřich Štreit: Sovinec a svět
Jindřich Štreit: Sovinec a svět

Jindřich Štreit: Sovinec a svět
Jindřich Štreit: Sovinec a svět

Jindřich Štreit: Sovinec a svět
Jindřich Štreit: Sovinec a svět

Jindřich Štreit: Sovinec a svět
Jindřich Štreit: Sovinec a svět

Jindřich Štreit: Sovinec a svět
Jindřich Štreit: Sovinec a svět

Jindřich Štreit: Sovinec a svět
Jindřich Štreit: Sovinec a svět

Fotografie a ilustrace - Obsah Listů 5/2004


Knihovna Listů

Jan Novotný:
Jednou za život

Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze Ženevy

Jiří Weil:
Štrasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?

„Bojím se jít domů, že uvidím kožené kabáty na schodech“
Zápisky Vítězslava Nezvala a jiné dokumenty k smrti Konstantina Biebla.

další knihy

Cena Pelikán

Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.

Předplatné

Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!

Fejetony

Jan Balabán

Petr Borkovec

Vlasta Chramostová

Václav Jamek

A. J. Liehm

Roman Ludva

Jan Novotný

Jiří Olič

Ladislav Šenkyřík

Pavel Švanda

Tomáš Tichák

Všichni autoři

Sledujte novinky


RSS kanál.

Přidej na Seznam

Add to Google

Co je to RSS?

Mapa webu

Mapa webu - přehled článků a struktury webu.



Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Viktor Tichák.

Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu

Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.