Dvouměsíčník pro kulturu a dialog

Tiráž a kontakty     Předplatné



Jste zde: Listy > Archiv > 2016 > Číslo 3 > Antonín Rašek: Memento Smolensk

Antonín Rašek

Memento Smolensk

V Polsku probíhá vášnivá diskuse kolem úvahy generálního prokurátora, zda znovu neexhumovat osobnosti, které zahynuly při katastrofě letadla u Smolenska. Polští konzervativci si ji připomněli již pošesté. Zemřela při ní podstatná část polské politické a vojenské elity spolu s prezidentem Lechem Kaczyńskim a jeho manželkou. Kolem letecké tragédie, jak už to u podobných událostí bývá, kolují spiklenecké teorie. Počínaje sabotáží při kontrole vládního tupoleva v ruském opravárenském závodě, až po bizarní opancéřovanou břízu, o niž při přistávání letadlo zavadilo. Dokonce se v této souvislosti objevilo i jméno bývalého premiéra a dnes předsedy Evropské rady Donalda Tuska. Mezi experty převládá přesvědčení, že příčinou katastrofy byl souběh chyb posádky, nezvládnuté komunikace s ruskými řídícími letového provozu a situace na palubě letadla. Polský ministr obrany Antoni Macierewicz z neštěstí obviňuje ruskou stranu. Zatím bez důkazů. Kauza ale přispěla k volebnímu vítězství konzervatistů. Spikleneckým teoriím věří jen čtvrtina Poláků a jen necelá třetina se domnívá, že příčiny nebyly vyšetřeny dostatečně.

Nejzávažnější příčina tak vážné katastrofy tkví v něčem jiném. Mělo být nemyslitelné, aby při plánování přepravy vedoucích představitelů státu a bezpečnostních složek vůbec mohlo dojít k situaci, že při případném neštěstí zahyne jejich podstatná část. Krátce před havárií se pokoušelo na stejném letišti přistát ruské dopravní letadlo, jehož první pilot se pro mlhu rozhodl raději pro letiště u Moskvy. Varováním Polákům už měla být nehoda vojenského letounu CASA C-259M 23. ledna 2008, při níž zahynuli společně nejvyšší představitelé polského vojenského letectva, paradoxně cestující z konference o bezpečnosti leteckého provozu. Nebo nehoda z r. 1973, kdy při podobné havárii zahynulo 18 lidí včetně dvou polských ministrů. Za žádných okolností také nemělo dojít k tomu, aby piloti byli nuceni VIP cestujícími přistát za jakýchkoliv okolností, přes varování řízení letového provozu a námitky kapitána letadla. Když totiž při jednom z předcházejících letů kapitán vládního stroje odmítl za podobné situace přistát, prezident Kaczyński ho nechal odvolat.

Antonín Rašek

Obsah Listů 3/2016
Archiv Listů
Autoři Listů


Knihovna Listů

Jan Novotný:
Mizol a ti druzí

Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem

Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát

Anna Militzová: >
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse

František Novotný:
Z Koryčan na konec světa a zpět přes tři oceány

Jan Novotný:
Jednou za život

Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze Ženevy

Jiří Weil:
Štrasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?

další knihy

Cena Pelikán

Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.

Předplatné

Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!

Fejetony

Juraj Buzalka

Vlasta Chramostová

Václav Jamek

A. J. Liehm

Jan Novotný

Ladislav Šenkyřík

Tomáš Tichák

Alena Zemančíková

Všichni autoři

Sledujte novinky


RSS kanál.

Přidej na Seznam

Add to Google

Co je to RSS?

Mapa webu

Mapa webu - přehled článků a struktury webu.



Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.

Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu

Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.