Smutné, ale potřebné návraty
Pavla Bergmannová: S výraznými ambicemi se k regionální tematice v posledních sezónách poměrně pravidelně obrací Divadlo Šumperk. Po zdařilých titulech spatřila na konci února světlo světa novinka Osud zmizelého, která znovuotevřela případ bludovského mlynáře Huberta Habermanna.
Regionální divadla nemají lehkou pozici. Bojují nejen o přízeň diváků (a zřizovatelů), ale i kritiky, která svůj zájem bohužel soustředí hlavně na velká divadelní centra. Mnohé oblastní scény, pro něž je odborná reflexe neméně důležitá, proto hledají způsoby, jak upoutat neprávem opomíjenou pozornost. Jednu z možností nabízí vyvážená dramaturgie s důrazem na zajímavá regionální témata. Mj. tak podněcuje i vznik původních dramatických textů, jejichž zpracování s aktuálními přesahy mají šanci oslovit nejen domácí publikum.
Takovou cestou už delší dobu kráčí např. Městské divadlo Zlín se svými adaptacemi regionální prózy či Baťovskou trilogií věnovanou osobnostem slavného obuvnického rodu. Slovácké divadlo Uherské Hradiště zase nedávno nastudovalo nekorektní komedii z české historie Monument pro Hradiště a Slezské divadlo Opava přispělo titulem Carlovo opavské divertimento pojednávajícím na osudu skladatele Carla Ditterse z Dittersdorfu o slastech a strastech umělce na oblasti.
S výraznými ambicemi se k regionální tematice v posledních sezónách poměrně pravidelně obrací také Divadlo Šumperk. Po zdařilých titulech Šumperák (is not dead) a Rychlebské pohádky spatřila na konci února světlo světa novinka Osud zmizelého, která znovuotevřela případ bludovského mlynáře Huberta Habermanna, jehož stopy se ztratily v divokých dnech na konci 2. světové války. Scénář k inscenaci napsal zkušený dramatik Tomáš Syrovátka, režie se ujal Filip Nuckolls.