Za zázraky z Prahy až na konec světa aneb Nejen kabaret Wernisch

Pavla Bergmannová: Na Novou scénu Národního divadla se s Wernischem konečně dostal titul, který nenechává diváka chladným. Liberecké divadlo F. X. Šaldy dokazuje, že svou zdánlivou „lokálnost” v ­mnohém přesahuje.


Sdílejte článek svému okolí:


Pod uměleckým vedením souboru činohry pražského Národního divadla je již druhou sezonu podepsán tandem Martin Ku­kučka a Lukáš Trpišovský. ­Prozatím jsou ale jejich tvůrčí záměry přijímány – a to nejen odbornou veřejností – spíše vlažně­ji. Jednotliví inscenátoři – až na drobné výjimky – zatím jen opatrně brouzdají v ustálených vodách prověřených po­stupů a kvalit a na rozdíl od svých mnohem odvážnějších kolegů ze souborů baletu a opery jen výjimečně poutají pozornost jedinečnostmi. Z tohoto přešlapování také vybočila a umělecky rozporuplnou sezonu 2023/2024 ukončila poslední premiéra – nastudování inscenace Wernisch.

Svébytný kabaret vznikl ve spolupráci s Divadelním spolkem JEDL a na první scénu se tak po delší přestávce vrátil režisér Jan Nebeský, aby oživil poetiku svého přítele – básníka, svérázného pábitele, mystifikátora a snivce Ivana Wernische. Zadání to bylo, vzhledem k rozsahu i eklektičnosti autorovy tvorby, nelehké, ale pro Nebeského jako stvořené. Jeho nekonvenční, v podstatě až výstřední režijní rukopis, v němž mísí jedinečnou obrazivost s interpretační nejednoznačností, je totiž svou nepolapitelnou mnohovrstevnatostí Wernischovu nahlížení světa velmi blízký.


💡
Dále se dočtete:

→ Že Wernisch konečně nenechává diváka Národního divadla chladným,
→ jak na sebe musí regionální divadla upoutávat pozornost publicistů
→ a proč liberecké divadlo F. X. Šaldy „lokálnost” v mnohém přesahuje.

This post is for subscribers only

Already have an account? Sign in.

Subscribe to Listy

Don’t miss out on the latest issues. Sign up now to get access to the library of members-only issues.
jamie@example.com
Subscribe